Friday, May 18, 2007

Mak.....Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari. Dah dua tahun mak pergi, rasanya baru semalam mak peluk kiterkan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....Mak tau tak.....itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....dan itu juga terakhir kali nya. Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh....nak tinggal kan anak2 mak.....nak tinggal kan dunia fana ni.....mak macam dan sedia.....Seminggu sebelum tu.....mak selalu memberikan kami nasihat dan juga pesanan............mak juga selalu merenung dan melihat wajah kami semua.........tidak tahu pula bahawa itu kali terakhir mak memandang kami..........9 Februari 2005.....pada malam 1 Muharam mak tiba mengadu panas badan dan tidak sedap badan.....mak dah dalam kesakitan. Akak berusaha untuk menenangkan mak ..Mak tetap tak bersetuju.....mak memangd egil.tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....mak sakit perut sampai nak sentuhperut mak pon sakit kami adik beradik sepakat hantar jugamak ke hospital.....Mak.....amponkan kami semua...kami nak mak sehat...kami sayang mak...kami tak mau mak sakit...kami terpaksa juga hantar mak kehospital....ampon kan kami yer mak....Mak.....Malam itu abang bawa mak ke hospitaldan itu lah pertama danterakhirkalimak naik kereta kiter...Masih terbayang betapa ceria dangembiranya mak, kiter kata nak belikereta....Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..kiter jawab pula...kalau tak cukup,mak kan banyak duit...mak gelak ajerr.....Lepas tu bila kereta kitersampai.....mak buat kendurikesyukuran.....Dan kiter masih ingat lagi...bilakiter eksiden terlanggar india naik motor.....Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....Bila balik sahaja kampong....kitercepat-cepatsimpan keta dalam garaj.....Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya kenapa...?Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...Maafkan kiter kerana sampai mak pergimak tak tau hal sebenar...mak, kiter menipu mak kan...ampon kankiter....Mak.....Jam 4.30 pagi 19/08/1999 Bila tiba aja kat hospital....nursetengah balut mak dengan kainputih.....mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak.Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...mesti mak nampak semua tu kann...kann.. kannn Mak tau tak....Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter memandu dalam keadaan separuh sedar...Adik kat sebelah diam melayan perasann...Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...jalan di depan terasa makin kelam.....air mata dah tak mampu di tahan....Masa tu seandainya apa-apa terjadi dijalan itu kiter rela...Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga.di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong....sekosong hati ini.....Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.....terasa syahdu dan sayugitu...dinginnnn....Mak.....Kiter masih ingat lagi...Kiter baca AlQuran kat tepi maktemankan mak...Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....Anak2 mak yang pangku masa makmandi....Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....Kiter gosok kaki mak perlahanlahan.....Mak perasan tak...?Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....Dia kata..." dikk...jangannangis...kalau sayang mak jangan buatgitu...jangan nangis ya.."Bila makcik tu kata gitu...lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....Mak.....Sampai takat ini surat ni kitertulis.....kiter nangis ni.....Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00pagi....Takder orang yang bangun lagi.....kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh"kiter sedih...kiter rindu kat mak..!Takpa la.....nanti bila kita selesai sembahyang subuh, kiter baca yassin untuk mak...mak tunggu ya...!Mak..Sebelum muka mak di tutup buat selamanya..Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kaliterakhir....Semua orang kata mak seolah2 senyumaja..Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak.kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....Kiter tak mampu nak cium mak...kitertak daya....kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahimak dengan air mawar...Airmata kiter tak boleh tahan....Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....Jam 12 tengahari mak diusung keluardari rumah....Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik..badan akak terasa panas...makk...anak mak yang seorang tu demam....Mak tauu...cuma akak sorang saja anakmakyang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...Mak.....Hari2 kiter lalui tanpa kewujudan maklagi...Begitu terasa kehilangan mak...bolehkatasetiap malam selepas maghrib anak makini berendam airmata...Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan.entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apalagi...semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...Mak tauu...kiter cuba bertahan...memujuk diri sendiri tapi tak jugareda...Kiter rasa nak telefon mak...nak cakap dengan mak....anak mak yang ni dah tak betulkan..????Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi.Puas la kakak memujuk kiter...Akak kata..." tak baik laa nangisaje..doa lah untuk mak..nantikalauginiajer mak yang susah kat sana.."Dan akhirnya akak juga nangis.....Agaknya mak nampak adegan tu...sebab malam jumaat kata orang rohbalik rumahh...mengharap sedekah dari anak2 nya...Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...rasa nyilu sangat....menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....Mak....cukup la sampai sini dulu....kawan kiter dah ketuk pintu biliktu....kejap lagi kami nak pergi solat subuhkat masjid...selalunya, kiter yang bawak mak naikmotor kan...kali ni kiter jalan kaki dengan kawanpulak...esok kiter ingat nak tulis surat katayah pula....Mula2 kiter tak tau nak hantar manasurat nih..pastu kawan kiter bgtau...simpan jebuat kenangan..Kiter cuma tau alamat ni aje...Takper yer mak...kiter kasi orang lainbaca...Kiter stop dulu...sebab kawan kiterdah lama tunggu tu.akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..sampai masuk unibesiti..sampai kiter boleh rase naik kapalterbang...boleh rasa duduk kat negara orang...Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..Sekian terima kasih.Yang Benar~Anak mak yang dah tak degilPesanan:Hargailah kewujudan mak kitaHargailah segala pengorbananan mak Berbaktilah selagi mereka masih hidup dan jangan sesekali membantah segala suruhannya yang baik Merendahkan suara ketika berbicara Ingatlah kita hanya ada satu ibu dansatubapa saja dalam dunia ini..dan sekiranyaAllah menjemput salah seorang atau kedua-duanya, kita tidak akan bertemu lagi dengan mereka sehinggalah hari kebangkitan nanti.Doa anak yang soleh sahaja yang dapat meringankan beban seksa ibu dan bapakita

Wednesday, May 16, 2007

SELAMAT HARI GURU!

16 Mei, satu tarikh yang bersejarah dalam negara kita kerana pada hari ini semua guru-guru di seluruh Malaysia diraikan sebagai mengenang jasa dan pengorbanan mereka terhadap kita, iaitu para pelajar. D sini saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Hari Guru kepada seluruh warga pendidik, terutamanya kepada semua guru dan bekas guru Sekolah Menengah Tun Perak yang telah bersusah payah mengajar kami semua dari tahun 2001 hingga 2005. Tidak dilupakan juga kepada semua pensyarah Kolej Matrikulasi Pahang yang juga telah mengajar kami selama setahun dari 2006-2007. Jasa anda amatlah kami hargai. Selamat Hari Guru!!!!

PS: oleh kerana ramai yang nak aku show my latest pics, so I will. Enjoy it. Nak komen, komen la.


Aku di sebalik kertas skrip

Aku terkesima dek kecomelan ku, hehehehe...........

Aku dan Pdot semasa Minggu Pengurusan Pelajar Baru 07/08

Ala-ala afro di depan pintu utama bangunan pentadbiran KMPh

Gayaku yang sopan di tempat yang sama

Aku, pdot dan napi bersama-sama dengan cikgu Ainul (baju biru), cikgu Matematik aku



Kisah Hidup Seorang Remaja Bernama Khairul - Episod 15

Setelah keadaan mengenai isu ketua pengawas reda, Khairul akhirnya dapat menumpukan sepenuh perhatian terhadap pembelajaran. Dia akhirnya berjaya melawan rasa sedih pemergian Mak Jah. Ujian demi ujian, Khairul menunjukkan keputusan yang amat memberangsangkan. Pak Mail berasa sangat lega dan gembira kerana anaknya telah pulih seperti dahulu. Dia pun sudah kembali ceria seperti dahulu. Ya, Khairul sudah pun kembali. Tetapi, adakah betul Khairul telah pulih seperti sedia kala? Tiada siapa yang mengethauinya kecuali Yang Maha Esa.

Peperiksaan SPM akan tiba tidak lama lagi. Khairul dan rakan-rakannya seperti Kamal, Zainal, Yunos dan Farra belajar dengan lebih tekun lagi. Mereka berasa syukur kerana peperiksaan SPM mereka berlangsung 3 hari selepas Hari Raya Aidilfitri.

“Kita ni asyik sibuk je ngan study, bila nak buat jamuan kelas ni? Ni kan tahun terakhir kita” Yunos bertanya.
“Ye tak ye jugak, aku terlupa pulak nak buat jamuan kelas. Nasib baik kau ingatkan aku. Kalau tak, alamatnya takde la jamuan kelas terakhir tahun ni” balas Zainal.
“Apa kata kali ni kita buat yang grand punye? Confirm gempak giler punye la!” cadang Pdah.
“Tapi, cukup ke duit kelas nak buat grand?” tanya CTM.
“Alah, apa susahnya! Dalam kelas kita kan ada anak tauke kedai kek dan roti. Kita boleh suruh dia sumbangkan je sebijik kek. Yang lain-lain tu, kita kutip la duit sorang RM5 ke. Apa salahnya kan” balas Pdah.
“Hmmm, ok gak idea tu. Nanti aku suruh Ati kutip duit dari budak ni. Korang pun jangan buat-buat lupa bayar ek..” balas Zainal.
“BAIK BOSSSS!!!!!” sahut semua.

Duit sudah dikutip, makanan sudah ditempah, jemputan kepada guru sudah diberikan. Hari demi hari berlalu. Akhirnya kelas 5A1 mengadakan jamuan tahunan buat kali terakhirnya. Jamuan ni dihadiri oleh hampir kesemua cikgu yang mengajar kelas ini. Majlis yang diacarakan oleh Mustaqim a.k.a wak memeriahkan lagi suasana majlis pada petang itu. Majlis dimulakan dengan ucapan alu-aluan daripada Madam Suntari sebagai guru kelas 5A1. Setelah itu, para guru diberi peluang untuk memberi sepatah kata dua sebagai amanat terakhir kepada semua pelajar 5A1 untuk menduduki SPM. Kemudian, acara yang dinanti-nantikan. Atas ehsan Khalil, ibunya menyumbangkan sebiji kek cokelat yang besar dan enak sekali! Acara jamuan dimulakan dengan upacara memotong kek oleh Madam Suntari sebagai merasmikan jamuan kelas 5A1. Apalagi, semua pelajar 5A1 pun segera mengambil makanan masing-masing yang telah pun disediakan, iaitu nasi ayam.

“Wah, best giler makanan kita petang ni. Macam makan kat hotel!” kata Aki
“Kau ni, ada-ada je. Nasi ayam ni pun kau kata best. Bagi aku biase jer” balas Pdah
“Ye la, kau bukannya tak tau keadaan keluarga aku. Kadang-kadang aku nak makan nasi ayam pun susah” rajuk Aki
“Alamak, sori la Aki. Bukannya aku nak hina kau. Aku Cuma terlepas cakap je. Sori ek” pujuk Pdah
“Takpe la, aku pun bukannya merajuk pun. Tapi aku terima je la maaf kau tu” balas Aki
“Tengkiu!! SAYANG AKI!!!!!!!!” kata Pdah

Tiba-tiba kedengaran suara Wak sedang berucap. Wak pun mengisytiharkan bermulanya acara seterusnya, iaitu kotak beracun. Masing-masing tidak sabar-sabar lagi untuk bermain permainan tersebut. Permainan kotak beracun adalah salah satu permainan dimana satu kotak berisi pelbagai denda akan diedarkan kepada semua pelajar semasa lagu sedang dibunyikan. Sekiranya lagu diberhentikan, maka orang yang terakhir memegang kotak itu akan didenda berdasarkan kepada denda yang ada dalam kotak itu.

“Okey semua, dah sedia ke lum?! Kalau dah sedia, Farid! Music please!!!!!!!!” jerit Wak

Serta merta lagu Biarlah Rahsia nyanyian Dato’ Siti Nurhaliza membingit suasana kelas. Bermula dari Yunos, kotak itu diserahkan dengan laju sekali ibarat kelajuan cahaya dari seorang ke seorang yang lain. Suasana itu sungguh ceria. Khairul juga tidak terlepas daripada menerima dan memberi kotak itu kepada kawannya. Pada hari, dia dapat merasakan seluruh kesedihan yang dialaminya hilang begitu sahaja.

4 jam jamuan kelas berlangsung. Dalam perjalanan pulang, Farra mendapati Khairul banyak termenung di dalam bas.

“Khairul, mengapa kau ni? Asyik termenung je? Kau sihat tak?” tanya Farra
“Aku sihat, Cuma aku tengah memikirkan sesuatu. Sesuatu yang peribadi.” balas Khairul
“Apa dia? Citer la kat aku. Mana tau aku boleh tolong kau ke. Lagipun, kita ni kan dah lama berkawan baik. Selama ni kau tak pernah pulak merahsiakan sesuatu daripada aku.” desak Farra
“Emm, baiklah. Aku sebenarnya memikirkan tentang mak aku. Masa dalam jamuan tadi aku asyik terbayangkan wajah dan senyuman mak aku. Hakikatnya, aku sebenarnya sangat menyesal, menyesal sebab aku tak dapat mencurahkan sepenuh kasih sayang kepada mak aku semasa dia masih ada. Ramai orang kata aku ni anak yang taat. Tapi, tak semua perkara yang mak aku suruh aku buat. Kadang-kadang mak aku suruh picit kaki dia. Aku sentiasa mencari alasan untuk mengelak. Kadang-kadang bila mak aku tertidur di ruang rehat menunggu aku untuk picit kaki dia, aku pulak jalan senyap-senyap agar dia tak bangun untuk suruh aku picit kaki dia.” sesal khairul
“Khairul, di dalam dunia tiada siapa yang sempurna. Memang begitu sikap seorang anak. Kadang-kadang aku pun tak buat apa yang mak aku suruh buat.” pujuk Farra
“Tapi Farra, perkara ni bukan semudah yang kau sangkakan. Sekurang-kurangnya, mak kau masih lagi berada di sisi kau. Mak aku dah pergi Farra. Sampai sekarang aku rasa sangat sedih dan sesal atas apa yang aku lakukan pada mak aku.” kata Khairul
“Siapa kata mak kau tiada di sisi kau?! Ibu sentiasa berada di sisi kita Khairul. Mereka sentiasa berada di dalam hati kita. kenangan kita bersama ibu sentiasa terpahat di minda kita. Walaupun mak kau dah pun pergi, tapi dia masih lagi berada di hati kau. Aku percaya dia masih lagi berada di sisi kau Khairul. Janganlah kau susah hati dan sedih. Cukuplah sekadar kau mendoakan kebahagiaan mak kau di alam akhirat. ingatlah mak kau sentiasa, dan yang paling penting, teruskan hidup kau. Tunaikanlah amanat mak kau. Janganlah diungkit perkara yang telah pun berlalu.” balas Farra
“Terima kasih Farra, kaulah sahabat sejati aku” kata Khairul

Bersambung.........................

Saturday, May 12, 2007

Muka-muka bebudak sekarang.......

It has been a long time since we haven't met. So, I would to take a pick of yours' faces that I took (not steal!) from yours' friendster. Don't get angry ehhh.......

Aki, cute as usual. A little bit taller than before. Amazing


Our ex-class leader. Dashing!! But quite chubby (no offense)


Alif Zainal. Always smile. Not many change I see, only at the hair style.


Miss Izzati. Do you eat some supplement because you are sure not get taller like your future husband. Anyway, still maintain the cuteness and beautiful. Keep up that smile.


Mr. Syuk (a.k.a the sun). Quite hunk! but please reduce the light intensity. It's burning my eyes!!!


Future Bollywood actress, Miss Munirah. Still the same, but more lovely. Hopefully this time Yusri will be attracted to you.


Long lasting friend, also my neighbour Ili Nadiah. Still beautiful....


Mr. Khalil. Getting handsome from time to time. Even better if the hair is cut off.

Ku, getting macho!


Nordin. your smile makes every single women around you fall in love with.


Yusri, still keep up with that gorgeous smile. Not many change but well, it can do it.

Thursday, May 10, 2007

Fasi di KMPh

Assalammuailaikum. Minggu ni aku berada di KMPh sebab jadik fasi! Ni kira first time ni aku jadi fasi so ada la rasa cuak di hati tu. Korang ada tips tak camna nak hilangkan rasa cuak ni? Because I'm seriously need it. Anyway, best of luck to all of you. Don't forget to contact or message me!