Sunday, September 03, 2006

Kisah Hidup Seorang Remaja Bernama Khairul - Episod 11

Jam hampir menunjukkan pukul 9.05 pm. Hati Khairul menjadi tidak menentu. Dia risau akan keadaan kedua orang tuanya yang masih lagi belum pulang ke rumah. Telefon bimbit kepunyaan Pak Mail tidak diangkat. Sudah 5 kali nombor telefon bimbit Pak Mail didail, tetapi masih lagi tiada jawapan. Khairul hanya mampu untuk menunggu.

Tiba-tiba, Khairul terdengar derapan bunti kereta Pak Mail. Khairul segera bergegas ke luar rumah untuk menyambut kepulangan mereka berdua. Sementara menunggu ayahnya meletakkan kereta di bawah garaj, dia ternampak wajah ibunya yang sangat pucat di dalam kereta. Khairul yang menjadi panik secara tiba-tiba meluru ke arah kereta proton wira aeroback berwarna biru Pak Mail lantas membuka pintu bahagian Mak Jah.

“Mak tak apa-apa ke??!!!” tanya Khairul
“Ptg tadi mak kau semput sampai tak leh nak nafas. Tu yang ayah bawak mak kau gi hospital tadi” balas Pak Mail
“Meh sini Khairul pimpin mak masuk dalam rumah” kata Khairul

Khairul yang memang terkenal dengan sikapnya yang taat akan kedua ibu bapanya terus memimpin Mak Jah ke dalam rumah dan sekaligus ke dalam bilik. Setelah memastikan maknya tidur, Khairul dengan Pak Mail pun beredar keluar ke ruang tamu.

“Macam mana mak boleh semput sampai teruk macam ni?” tanya Khairul
“Entah la. Pada asalnya mak kau mengadu tak sedap badan. Pas tu, ayah dapati dia semput. Nasib baik ayah nampak. Tu yg straight pergi hospital tu. Doktor kata angain dalam badan mak kau tak lepas” balas Pak Mail
“Angin tak lepas? Mmmm, selalunya mak takde pulak masalah dalm bab angin ni.” kata Khairul
“Kita tak dapat nak jangkakan apa yang akan berlaku. So, lepas ni kita kena kerap tengok mak kau kat rumah. Kalau Khai abis kelas awal, balik la cepat. Jangan mereweng pegi mane-mane. Jaga mak.” kata ayahnya
“Baiklah” balas Khairul

Pada keesokkan harinya, Khairul pergi ke sekolah seperti biasa. Namun, fikirannya tidak dapat sesekali melupakan keadaan maknya di rumah. Tapi, apa boleh buat, dia masih lagi seorang pelajar dan masih lagi mempunyai tanggungjawab untuk menuntut ilmu duniawi dan ukhrawi.

................................

Sebulan telah pun berlalu, hari ni sekolah cuti disebabkan perayaan Tahun Baru Cina. Khairul pada waktu cuti ini, tidak keluar ke mana-mana memandangkan Mak Jah yang kurang sihat disamping kakak-kakaknya yang pulang bercuti sambil membawa 2 orang kawan mereka. Pada hari itu, iaitu 9 Februari 2005, Khairul beramah mesra dengan kakak-kakaknya, iaitu along dan an. Pada petang itu, Khairul bercadang untuk membuat pau kaya. Dengan adanya bantuan mesin pembuat roti atau ‘bread maker’, segala-galanya menjadi senang.

“Mak, nanti tolong Khairul buat pau.” pinta Khairul
“Emm, Khairul nak pau sempena Awal Muharram ke?” tanya Mak Jah
“A’ah. Nnt, lps ayah balik dari masjid nnt, boleh kita makan bersama-sama.”
“Baiklah, petang karang mak ajar cara nak buat pau. Tapi nanti Khairul gunakan la mesin buat roti tu untuk buat bancuhan doh pau.” balas Mak Jah
“OK!”

Seperti yang telah dijanjikan, Mak Jah pun mengajar serta menolong Khairul membuat kuih pau. Masuk sahaja azan Maghrib, Mak Jah pergi ke bilik air untuk mengangkat wudu’ memandangkan 1 Muharram sudah menjelma. Terlalu lama Mak Jah dalm air, tetapi tidak keluar-keluar juga.

“Khairul!!! Meh sini jap.” jerit Mak Jah dari bilik air

Khairul yang mendengar jeritan itu bergegas ke bilik air.

“Ada apa mak?” tanya Khairul
“Ambik surat khabar. Mak panas!” balas Mak Jah

Tanpa banyak bicara, Khairul mengambil surat khabar lalu mengipas ke arah Mak Jah. Hampir ½ jam Mak Jah berada dalm bilik itu, kepanasan. Khairul mengambil inisiatif untuk memanggil kakaknya untuk memimpin Mak Jah ke bilik. Di dalm bilik, along dengan an mengambil alih tugas Khairul. Mereka menenangkan Mak Jah. An memberi air minum yang telah dibacakan dengan selawat syifa’, malangnya dimuntahkan oleh Mak Jah. Tanpa banya bicara, An terus men’tawasul’kan air tersebut. Akhirnya Mak Jah minum air tersebut.

“Mak dah ok ke?” tanya Khairul
“Mak dah ok dah” balas Mak Jah

Berpuas hati dengan jawapan maknya, Khairul dan juga along keluar dari bilik. Tinggal la Mak Jah dan juga An berdua di dalam bilik itu. Khairul menyambung semula membuat pau manakala along menyambung semula kerjanya.

An memanggil Khairul. Dia terus meluru masuk ke dalm bilik Mak Jah. Didapati maknya semput kembali. An dan juga Khairul memimpin Mak Jah ke atas katil. Di tanya Mak Jah sama ada hendak pergi ke hospital atau tidak. Jawapan Mak Jah adalah

“YA”

Khairul berasa terkejut dengan jawapan tersebut. Khairul faham benar dengan perangai maknya. Walaupun sakit, maknya takkan pergi ke hospital kecuali dipaksa oleh Pak Mail. Tetapi, pada malam itu, Mak Jah dengan sukarelanya hendak pergi ke hospital. Sedang along mendail nombor hospital, Pak Mail pulang daripada masjid. Khairul segera memanggil ayahnya. Pak Mail membaringkan Mak Jah di atas katil.

“Jah, sabar jah. Bawa mengucap” balas Pak Mail

Khairul tidak dapat menafsirkan peristiwa yang berlaku di hadapan matanya. Mengapa ayahnya menuruh maknya mengucap? Mengapa????

Khairul memandang mata ibunya. Mata Mak Jah melilau ke sana ke sini seolah-olah mencari sesuatu. Pak Mail mennagkan Mak Jah. An pun berada di sisi kiri Mak Jah lalu membisikkan sesuatu ke teling Mak Jah. Perbuatan itu juga diikuti oleh Pak Mail.

“Ash.....ha..du...allah......illa” Pak Mail berbisik ke telinga Mak Jah

Sejurus selepas itu, mata Mak Jah terkatup secara perlahan. Pada saat dan ketika itu, Pak Mail mengatakan sesuatu yang bakal merubah Khairul.

“Nak, mak kau dah takde nak. Sabar ye semua. Mak korang dah takde.....” kata Pak Mail

Khairul seolah-olah merasakan seperti petir menyambarnya. khairul tidak percaya akan peristiwa tersebut dan juga kata-kata yang diucapkan oleh Pak Mail. Sambil menangis, Khairul memeriksa maknya, mana tahu kalau-kalau maknya hanya pengsan sahaja.

“MAK....MAK!!! BANGUN. JANGAN BUAT KHAIRUL MACAM NI!!!!!!!!”

Khairul memeriksa nadi dan degupan jantung ibunya. Senyap. Khairul tidak dapt berkata apa-apa lagi. Khairul tidak mampu untuk mengucapkan sepatah kata pada malam itu. Mulutnya tidak mampu untuk membaca surah yassin yang dihulurkan oleh ayahnya. Khairul memberikan yassin itu kepada alang yang baru sampai lantas berlari ke luar rumah dan bersembunyi di tepi rumah.

Bersambung...................

Saturday, September 02, 2006

KAKOM 2006

Hai. Hari tu aku ada ckp nak tunjukkan gambar KAKOM yang berlangsung kat KMPh kan? Well, enjoy the pics taken by me and my friends....


KAKOM 2006 DI BUMI TOK GAJAH























LAGU RASMI KAKOM

Berhimpun pelajar Matrikulasi

Karnival Kokurikulum dirayakan

Ceria suasana penuh kegemilangan

Matrikulasi KPM seluruh negara

Setiap kali kita bertemu

KAKOM mengerat persaudaraan

Pelbagai acara dilalui

Menjalin semangat pertandingan

Kalah menang bukan ukuran

Sanggup berjuang lebih utama

Bakat baru dan yang ada

Cekal menempuh cabaran

Karnival Kokurikulum Matrikulasi

Menyemai nilai-nilai murni

Menyemarak, melahirkan kempimpinan

Cekap, kreatif sentiasa

Matrikulasi punya wawasan

Penjana Bumiputera pengajian tinggi

Membina insan berakhlak mulia

Harapan bangsa mencapai cita

Lagu ciptaan : BAKHTIAR MOHD SALLEH

LIRIK : ATI